Wat is de betekenis van SEO? Wat houd het in?

SEO Hoe kom ik bovenaan in google

Waar staat SEO eigelijk voor vraagt men zich af, in het engels vertaald is het Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) in het Nederlands. Het is de kunst van het scoren in de gratis (organische) resultaten van Google. Je kunt je website hier middels tal van factoren voor optimaliseren. SEO resultaten zijn de resultaten wat je aan de bovenkant ziet in Google.

Google wil haar gebruikers de beste zoekresultaten geven. Hiervoor crawlt haar zoekmachine het web en slaat alle websites / webpagina’s op in een index. Wanneer er een zoekopdracht wordt geplaatst (dit gebeurt miljarden keren per dag) kijkt Google met name naar de relevantie (zoals keywords), populariteit (zoals backlinks, socialmedia), actualiteit, kwaliteit en leesbaarheid om te bepalen welke resultaten er bovenaan getoond moeten worden.

SEO versus Google Adwords

Je kunt met je website scoren in de zogenaamde ‘organische resultaten van Google‘. Dit zijn de gratis resultaten aan de bovenkant, en de eerste rij worden nu AdWords resultaten getoond en daar onder volgen dan de organische zoektermen.

Adwords links zijn betaalbaar en verschillend per branche natuurlijk maar deze kosten kunnen tot wel duizenden euros oplopen als je ze niet juist en optimaal instelt. En aan de andere kant heb je nog Organische zoektermen deze zijn gratis, maar om deze posities te bereiken moet nog superveel gebeuren tot dat je op de 1e pagina van google staat.